Jag saknar dig♥



Boken "jag saknar dig, jag saknar dig" läste jag förra året. En av dom absolut bästa bok som jag har läst.
Det handlar om en tjej som är i samma situation som mig. Det kändes så skönt att läsa boken. Äntligen någon som är i samma situation som mig.
Jag kände igen mig i boken hela tiden, Tina och jag är väldigt lika. Det var så naturligt att läsa den, den var så himla fin, orden..texterna..raderna..och dikterna fångade verkligen mitt hjärta, varje rad i boken var så speciellt och vackert, varje rad var så äkta!
Jag längtar så tills den kommer som film på bio!
På Fredag är äntligen premiären. Har kollat på trailen om och om igen. Jag har hört att den är riktigt bra, årets bästa ungdoms film till och med. Så jag ser verkligen fram emot att äntligen få se den på bio! Så som jag har längtat och mina förväntningar är väldigt höga. Boken fångade verkligen mitt hjärta och jag hoppas att filmen är lika bra eller kanske till och med ännu bättre. Men jag känner på mig att detta kommer bli en av mina favorit filmer. Trailen är iallafall riktigt bra måste jag säga! Jag följer deras sida på facebook så där skrivs det rätt mycket om själva boken och filmen och dom som "gillar" sidan.

OM FILMEN:

Det här är berättelsenom hur alla runt omkring kan komma tillbaka till livet när någon nära dör, och hur ett nytt liv växer fram ur sorgen. Filmen Jag saknar dig baseras på Peter Pohls och Kinna Gieths roman Jag saknar dig, jag saknar dig, som vann Augustpriset 1992 i klassen Barn- och ungdomsböcker. En feelgood historia – om sorg.

Enäggstvillingarna Cilla och Tina är bästa vänner men samtidigt väldigt olika. Cilla är konstnärssjälen och idealisten som går sin egen väg medan Tina är populär, pubertal och ständigt kär. Cilla och Tina ska snart fylla 15 år men det kommer Cilla inte få vara med om för hon kommer att dö innan dess. Detta är historien om Tina som blir kvar. Om sorgen att förlora någon nära och skulden när något är försent att ställa till rätta.

I denna gripande filmatisering av Peter Pohls Augustprisbelönade ungdomsbok, Jag saknar dig, Jag saknar dig!, visar Anders Grönros (Agnes Cecilia, Glasblåsarens barn) ännu en gång vilken mästare han är på fängslande ungdomsskildringar med både ytfinish och djup.

JAG SAKNAR DIG vann publikpriset på Göteborgs Filmfestival 2011 och Ungdomsjuryns pris för bästa film på BUFF 2011 med motiveringen
”Filmen handlar om det bästa och samtidigt det värsta i livet. Vi skrattade och grät om vartannat. Den starka musiken knöt ihop karaktärerna med den gripande berättelsen. Tiden flöt iväg och den enda klocka vi tittade på var den som stannat. Nu har vi torkat tårarna och vinnaren är ”Jag saknar dig” av Anders Grönros.”




Cilla till vänster och Tina till höger.

Boken om tvillingsystrar blir film:

På fredag så har filmen  Jag saknar dig premiär på svenska biografer. Det är en filmatisering av Anders Grönros, som baseras på den verklighetsbaserade romanen om Kinna Geith från Ljungskile, som när hon var 13 år förlorade sin tvillingsyster i en bilolycka.

– Jag tycker det är jättespännande, säger Kinna Geith om att boken som hon skirivt tillsammans med Peter Pohl nu blir film.

Du har sett filmen redan. Hur var det?

– Jag var väldigt imponerad, framför allt av rollprestationen av Hanna och Erika som spelar huvudrollerna.

Hur reagerade du när du fick reda på att boken skulle bli film?

– Jag var väldigt nöjd, och det har gått så pass lång tid, över 20 år sedan min syster dog, så jag kan se på det mer eller mindre objektivt. Däremot är det fint att se vår historia berättas igen.  

Av: Sverigeradio.



Erica och Hanna Midfjäll som spelar huvudrollerna enäggstvillingarna Tina och Cilla.

EXPRESSEN:

GÖTEBORG
Dragon Award-nominerade filmen "Jag saknar dig" bygger på en sann, västsvensk händelse. Den handlar om livet, döden och kärleken. - När jag skrev strömmade tårarna hela tiden, säger filmens manusförfattare och regissör Anders Grönros.

Både boken och filmen bygger på före detta Ljungskile-bon Kinna Gieths egna tankar och dagboksanteckningar från året då hon förlorade sin tvillingsyster i en trafikolycka. Att de dessutom var enäggstvillingar gör berättelsen ännu starkare. Dock en utmaning för rollbesättaren.

Letade i hela landet

- Vi bestämde oss för att leta igenom hela Sverige efter rätt enäggstvillingar, från Ystad till Treriksröset, berättar Anders Grönros.
I en liten by mellan Jukkasjärvi och Kiruna fann han till slut Hanna och Erica Midfjäll. Ingen av dem hade någon tidigare erfarenhet av skådespeleri.
Naturbegåvning

- Erica har en exceptionell talang. Hon bara är. Hon spelar inte, säger Anders Grönros.
Anders Grönros har tidigare mottagit en guldbagge 1991 för filmen "Agnes Cecilia - en sällsam historia" och står även bakom filmen "Glasblåsarns barn".
- Det är inget hysch-hysch i biosalongen på barn- och ungdomsfilmer. Man får verkligen respons direkt, säger Anders Grönros.
Men han vill inte placera "Jag saknar dig" i ungdomsfilms-genren.
- Det råkar vara en historia med ungdomar i rollerna. Men den handlar om något man kan behöva gå igenom när som helst i livet, säger han.
Tvillingarna Midfjäll fanns på plats inför premiären var och mer förväntansfulla än nervösa.
- Det är första gången vi ser filmen. Det ska bli jätteroligt och spännande, säger huvudrollsinnehavaren Erica Midfjäll.




Här kommer trailen till filmen. Åh, kan det inte bara bli Fredag! Längtar sjukt mycket till att få se den!



Underbar låt ifrån filmen! Verkligen värt att lyssna på! Bandet AiluCrash är riktigt bra! Soundtracket med låtarna ifrån filmen kommer ut i samband med filmpremiären! Har blivit helt kär i låten! Sjukt fin.



Detta nedanför var på tv4 nyheterna idag Söndag!

 

Snart, snart, snart får jag äntligen se den, kan bara inte vänta. Jag har väntat och längtat hur länge som helst! Ser verkligen fram emot att äntligen få se den på bio på premiären på Fredag!
Boken var fantastiskt bra och den fångade verkligen mitt hjärta, mina förhoppningar på filmen är väldigt höga!
Tycker att alla tonåringar och vuxna borde läsa boken och se filmen, det vore bra för folk förstår inte hur det är att förlora någon så nära, sitt syskon, en del av sig själv. Folk i omvärlden tror att det ska gå över efter några år men saken är den av det kommer aldrig någonsin att gå över....så är det!
Bara för att man ser glad ut och har roligt så betyder det inte att man har glömt det och att allt är bra nu...men man måste faktiskt få ha roligt i livet även fast man ha sorg, det är skönt att få tänka på annat en stund och inte bara sitta och låta tårarna rinna ner för kindern.

"Du är borta, borta föralltid.
Du kommer aldrig mer tillbaks, aldrig någonsin.
Jag kan inte förstå, utan att släppa en tår.
Jag saknar dig mer & mer för varje sekund som går, min älskade storebror".


Hur överlever man att förlora en del av sig själv?


Jag saknar dig otrodligt mycket världens bästa, finaste och underbaraste storebror!
Du finns alltid vid min sida, Anton..FÖREVIGT.
Jag älskar dig av hela mitt hjärta nu, då och föralltid min kära broder!
I mitt hjärta du förevigt lever kvar.
Ingenting kommer någonsin bli sig likt utan dig....ingenting.
Det gör ont, ont i mitt hjärta, ont i hela mig att du inte längre finns här levande på jorden.

♥♥♥

//Din lillasyster "Wilmis"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0